25 juli 2012

Tijd voor vakantie: IJsland

Even stoom afblazen, tot rust komen en maximaal genieten. Inspiratie op doen. Tijd met elkaar door brengen. Tijd voor vakantie.

De dag na een prachtige bruiloft heb ik alle schijfjes geleegd, foto's veilig opgeborgen en back ups gemaakt en opnieuw alle camera spullen in de tassen gepakt.
Dat is altijd een beetje een gedoe, omdat ik met de camera tassen ruim over het toegestane gewicht voor handbagage ga. De andere tas is verrassend licht. Want wat heb ik naast mijn cameraspullen nog nodig? Niet veel, een paar stevige wandelschoenen en zonnebrandcreme.

We gaan naar IJsland. Niet direct een land waarbij je zonnebrandcreme denkt nodig te hebben. Maar ik ben blij dat we het voor de zekerheid in de tas gedaan hebben, want het bleek een uitzonderlijk mooie zomer daar aan de andere kant van het water.


Twee weken lang genieten. Wat een uitzichten! Iedere bocht in de hobbelige grintweg laat een nieuw ansichtkaartplaatje zien. Alhoewel ik aan sommige grintweggetjes liever niet terug denk. IJslanders kennen nagenoeg geen vangrails, de weggetjes zijn smal en de kliffen steil.


De mensen die we ontmoeten zijn hartelijk, zowel inwoners en toeristen uit verschillende landen.
Soms lijkt het alsof we aan het einde van de wereld logeren. De natuur is ruig en kaal, maar wauw! Waanzinnig!


Het vogelleven is uitgebreid en ik raadpleeg dan ook vaak mijn vogelapp. Mijn vogelkennis is niet groot, maar met die app weet ik in ieder geval welke vogel ik op de foto probeer te zetten. De grote favoriet is natuurlijk de papegaaiduiker. We genieten een halve nacht van die grappige, klunzige vogeltjes. Ze klunzen maar raak, flapperen en stuntelen tegen de stijle kliffen aan. Laten zich bij het landen en opsteigen af en toe lukraak vallen, of nemen nog maar een keer opnieuw de aanvliegroute als de landing dreigt te mislukken.



We rijden op IJslanders, hele sterke paardjes en het enige ras wat er in het land te vinden is! We draven over smalle paadjes en door rivieren vol keien.



Op een andere dag vergapen we ons aan de omgeving vanuit een kayak. Een zeehond kijkt ons nieuwsgierig aan en achter ons langs doen een paar bruinvisjes een mislukte poging om ongezien voorbij te zwemmen. Een pas gemaakte vakantievriend nodigt ons uit om mee te gaan surfen. Zou dat de noordelijkste plek om te surfen zijn?



We verblijven een aantal nachten in het onbewoonde natuurgebied Hornstrandir. In dit grote, grillige en ruige gebied staan alleen nog een paar zomerhuisjes, die grotendeels niet bewoond worden. We maken mooie wandelingen over de bergen. Op sommige stukken kunnen we over sneeuwvelden naar beneden glijden. Met een regenbroek aan, heb je helemaal geen slee nodig!


Inmiddels zijn we weer thuis. De schijfjes uit de camera zijn weer leeg en ik zit weer vol inspiratie en energie. Helemaal klaar voor komend weekend voor de bruiloft van Rob en Narina bij de Sunset!

 





























2 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's Jantina! Dat nodigt uit naar IJsland:) Van zulke foto's kan je lekker nagenieten. Gr. Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Janneke van der Veen1 augustus 2012 om 17:19

    Super mooie foto's, een land waar ik graag nog eens naartoe zou gaan!

    BeantwoordenVerwijderen