14 januari 2011

Leerzaam en spannend

De driedaagse wildlife photography workshop is voorbij. En ondanks dat ik al bekend was met veel van de dingen, heb ik veel geleerd. Vooral veel inspiratie opgedaan. Ik heb een lijst vol ideeen en tips en opdrachten gemaakt om te doen als ik thuis kom.
Het waren drie bijzonder vermoeiende dagen, we begonnen om vijf uur 's ochtends met een jeepsafari, tot negen uur fotograferen, ontbijten en dan over tot de workshop tot een uur of vijf. Daarna je opdrachten klaar maken om te beoordelen met elkaar. Na het eten gaan we nog op sunset-safari.
Jullie kunnen je voorstellen dat we tegen een uur of tien half dood zijn.

Het fotograferen is opwindend. We komen bijzonder dichtbij, de buffels kunnen we aanraken (als we zouden willen) en voor de giraffes heb ik mijn 24-70 mm nodig om ze uberhaupt vol in beeld te kunnen krijgen.
Het toppunt zijn de leeuwen.

Om het beeld wat te verduidelijken, we zitten in een hoge auto, met negen zitplaatsen bovenop. Voorop de moterkap zit onze gids en er zijn twee plaatsen voorin, op normale auto hoogte. Als we de leeuwen tegenkomen zit ik voorin de auto.
De leeuwen liggen in het hoge gras te slapen als we stoppen en beginnen dan met elkaar te spelen. Het mannetje staat op, loopt naar de auto en we kijken elkaar recht in de ogen.
Dat is een *wauw* moment, onbeschrijfelijk. Ik was zo gefascineerd dat ik bijna vergat foto's te maken. Ik ben erg blij met de foto's die ik maak, ze zijn zo dichtbij dat als mijn armen de helft langer zouden zijn, ik ze zou kunnen aaien. Niet dat ik daar ook maar de kans voor zou krijgen als ik het zou durven, de gidsen passen bijzonder goed op. (gelukkig maar)

Vandaag hoeven we alleen ons deel van het conservation project te doen, daarna hebben we weekend. We proberen de woekerende, uitheemse planten uit te roeien, zodat de natuurlijke planten beter de ruimte krijgen. Het was hard werken, vooral omdat we vandaag een bijzonder hete dag hebben. Het is een spannende taak, komen allerlei (groooooote!) insecten tegen en de grote katten zouden ook vlakbij kunnen zijn.
Op de terugweg zien we een giraffen familie met een heel klein veulen. Heet een giraffenbaby een veulen? Ik weet het niet zeker.
Het is bijzonder hoe de wilde dieren door onze hutjes lopen, de impala's poepen 's nachts bijna op je terras.
Een wonderlijke wereld, ik kijk mijn ogen uit en krijg een hele andere kijk op de wereld.

Dit weekend zijn we vrij om naar St. Lucia te gaan. We gaan naar het strand, kijken naar nijlpaarden en gaan een beetje relaxen.

1 opmerking:

  1. Leuk om alles zo te kunnen lezen. Gave trip hoor! Geniet er nog even lekker van.

    BeantwoordenVerwijderen